Saturday, March 26, 2011

Rindukan Teman Yang Dulu

Teman,
semoga kita tetap di atas landasan yang benar...
"Ya Allah, tetapkanlah hati-hati kami untuk terima dan mengamalkan ajaran-Mu.Janganlah Engkau membolak-balikkan hati kami setelah Engkau memberi hidayah kepada kami."


Seorang sahabat seperti manusia perlunya makan.Memberi tenaga pada tubuh untuk menggerakkan sendi dan bergerak melakukan sesuatu kerja .Seorang kawan amat perlu untuk menceriakan kehidupan.Kawan memberi kita kegembiraan, membantu ketika dalam kedukacitaan.Namun, tidak semua kawan yang boleh digelar “sahabat”.Ada juga kawan yang hadir hanya merumitkan perjalanan kehidupan.

Aku suka bersahabat.Adanya sahabatlah yang membantu aku untuk terus gagah berjalan di bumi Tuhan .Ada sahabat yang baik, cuba mentarbiah diri untuk terus mengenal Tuhan dan mengajak melakukukan amalan dan mendekatkan diri aku dengan Allah.Kawan yang bergelar sahabat selalu membimbing aku ketika lemah dengan ujian Tuhan, menasihati dan menunjukkan jalan kearah kebaikan.

Terima kasih ya Allah, kerana aku dipertemukan sahabat yang sentiasa berusaha untuk dekat dengan-Mu.Semoga aku juga turut peroleh kebaikan dengan apa yang Engkau berikan kepada mereka.Aminnn.
Jaga-jaga dalam memilih sahabat, sebab dalam bersahabat ada juga sahabat tetapi sahabat yang bertopengkan syaitan.Sahabat yang membawa kesengsaraan , sekadar mengajak mendapat keseronokan, tapi sering lupa akan arahan dan perintah Allah.

Dalam 20 tahun aku hidup di bumi Allah ini, pelbagai jenis kawan yang telah aku jumpa.Ada yang suka dan pasti ada juga yang tidak suka berkawan dengan aku.
Ada sahabat yang sama fikrah.yang sama keinginan dan serupa kemahuan.Seronoknya bersahabat dengan sahabat yang sama matlamat kehidupan, bersama-sama memegang prinsip hidup yang sama dan memegang akidah yang sama.Seronoknya jika semua sahabat yang demikian rupa.

Tapi….
Bumi dicipta bukan untukku, tapi untuk semua.Bumi dicipta bukan untuk menurut kemahuanku tapi ada rahsia dan berjuta hikmah di sebaliknya.Allah mencipta manusia untuk bertegur sapa dan berkenal-kenalan antara semua.

Pelbagai jenis sahabat yang aku jumpa, macam-macam karenah dan tingkah laku yang semestinya berbeza.Kadang-kadang memeningkan untuk berhadapan dengan mereka.Tapi jika aku ingin menjadi kawan yang baik, aku mesti berlapang dada menerima serta memahami.Tapi jangan sampai terlupa untuk sama-sama mengajak, menegur, menasihati, menghalang perkara yang tidak sepatutnya kita lakukan sebagai hamba Allah di muka bumi ini.

Kadang-kadang aku cuba untuk lari dari berkawan.Kadang-kadang sampai tahap tak mahu mengaku itu kawan, kita pernah berkenalan, duduk semeja ketika makan, dan sebaris ketika sujud pada Tuhan.

                             s.e.d.i.h
Maafkan aku teman, sebab kadang-kadang aku tak mampu untuk menarik mereka kembali berada di atas landasan.Mungkin dosaku yang menggunung yang menyebabkan diriku gagal untuk menarik kalian atas kekaburan kalian dalam memilih jalan..

Kawan-kawan,sebenarnya aku rindu pada kamu semua.tapi aku rindukan kamu semua yang dulu bukan yang sekarang.Aku nakkan kawan-kawan seperti dulu,yang ikut perintah yang Allah turunkan, menutup aurat dan menjaga ikhtilat.

Kawan-kawan, mengapa hati kalian cepat beralih pada jalan yang lain.kalau dulu kita sama-sama belajar agama bab aurat dan sebagainya,kita semua fahamkan.tapi sekarang kenapa ada yang dah lupa, adakah salah aku yang tidak memperingati kalian.

                           k.a.w.a.n
aku sangat sayangkan kalian.Aku inginkan kita bukan sahaja menjalinkan ukhwah yang telah terbina mesra di dunia sahaja malah juga di akhirat nanti.Aku takut..dan sangat takut.Aku takut kita berpisah di sana.


                         k.a.w.a.n
aku juga sering tersasar.juga melakukan dosa.kita sama-sama diuji dengan pelbagai ujian, dihasut oleh panahan bisikan syaitan..kita sama-sama menghadapi benda yang sama.Jadi, bila lihat aku sendiri yang jatuh ke lembah kehinaan tolonglah..tolonglahh tarik aku kembali.
                                                 
Maafkan aku,
Mungkin juga kemaksiatan yang aku lakukan, aku juga turut dikalahkan oleh bisikan syaitan.bisikan yang mencampur adukkan pemikiran, bisikan hasutan yang yang cuba tidak endah dengan apa yang kalian lakukan.mata cuba dipejamkan bila melihat aurat kalian didedahkan, telinga diusaha dipekakkan bila mendengar cerita yang tidak enak disebarkan namun hati tidak dapat lari untuk merasakan kesedihan, dan kebencian dengan apa yang kalian lakukan.

kawan-kawan,
jom kita jadi seperti dulu..biarkan tak cantik pada pandangan orang, tapi cantik pada pandangan Allah.Kawan-kawan jom tutup kembali aurat kita.Jangan kerana inginkan perhatian bukan mahram kita, kita dengan mudah melanggar apa yang telah diperintahkan.

Doa Rabitah

Sesungguhnya Engkau tahu
Bahwa hati ini tlah berpadu
Berhimpun dalam naungan cintaMu

Bertemu dalam ketaatan
Bersatu dalam perjuangan
Menegakkan syariat dalam kehidupan

Sesungguhnya Engkau tahu
Bahwa hati ini tlah berpadu
Berhimpun dalam naungan cintaMu

Bertemu dalam ketaatan
Bersatu dalam perjuangan
Menegakkan syariat dalam kehidupan

Kuatkanlah ikatannya
Tegakkanlah cintanya
Tunjukilah jalan-jalannya

Terangilah dengan cahyaMu
Yang tiada pernah padam
Ya Robbi bimbinglah kami…

Rapatkanlah dada kami
Dengan karunia iman
Dan indahnya tawakkal padaMu

Hidupkan dengan ma’rifatMu
Matikan dalam syahid di jalanMu
Engkaulah pelindung dan pembela

Rapatkanlah dada kami
Dengan karunia iman
Dan indahnya tawakkal padaMu

Hidupkan dengan ma’rifatMu
Matikan dalam syahid di jalanMu
Engkaulah pelindung dan pembela

Kuatkanlah ikatannya
Tegakkanlah cintanya
Tunjukilah jalan-jalannya

Terangilah dengan cahyaMu
Yang tiada pernah padam

Ya Robbi bimbinglah kami…
Ya Robbi bimbinglah kami…
Ya Robbi bimbinglah kami…


  

5 Buah Fikiran:

iqbalsyarie said...

Semoga diberi kemudahan sentiasa. Aminn

حسنى جميل said...

subhanallah,entilah sahabat ana!

حسنى نوردين said...

terima kasih husna...
entilah sahabat sejati yg ana jmp.
jngan jemu ye dngn ana..:)

حسنى جميل said...

hehe..mana boleh jemu,nama pun sama =) insyaallah,sama2 meniti hidup menggapai redha Allah s.w.t... tolong peringatkan ana bila ana lupa dgn perintah Allah,larangan Allah.. enti sahabat yang baik,suka bantu ana! uhibbuki fillah abadan abada^^

حسنى نوردين said...

InsyaAllah,kita sling ingt memperingati..
slamat bercuti...jaga hati, bnyakkan amalan d musim cuti..hehe..ukhwah fillah.

Post a Comment

http://hotlayouts2u.com/blogger-layouts/view.php?id=L782752258