Monday, December 13, 2010

Menanti ...




Sebaik sahaja ana pulang dari kenduri,ana dikejutkan oleh kakakku dengan berita yang disampaikan.Berita kematian nenek lelaki ana.Lidah ana kelu tak terkata.Setelah beberapa hari di hospital,akhirnya nenek(nenek lelaki) menghabiskan sisa hidupnya di sana juga.Pada petangnya setelah melakukan solat Asar,ana pun pergi ke rumah nenek angkatku bersama atehku.

Setibanya ana sampai di rumah nenek,suasana suram melahirkan rasa sayu dalam diri.Di hujung rumah kelihatan beberapa orang kampung sedang menggergaji papan untuk dibuat keranda.Bunyi gerudi dan gergaji silih berganti.Di hadapan rumah pula dipenuhi oleh saudara-saudara lelaki,penduduk kampung dan sahabat-sahabat arwah yang datang untuk memberi sedekah dan doa.Itulah yang termampu bagi manusia yang masih diberi nikmat hidup untuk beribadah kepada-Nya.Wajah-wajah sahabat arwah pula yang berdiri dipinggir-pinggir rumah sayu dan hiba,mungkin jua memikirkan diri bila pula akan kembali kepada yang mencipta.

Ana melangkah masuk meninggalkan suasana yang suram di luar.Setapaknya ana melangkah masuk,kelihatan sebujur jasad kaku di sudut rumah.Sebujur jasad yang baru sahaja meninggalkan alam dunia dan sudah beralih ke alam yang masih menjadi penantian bagi manusia yang masih hidup di atas dunia ini.Sayup-sayup surah Yaasin dibaca menambahkan lagi kesuraman suasana bila adanya kematian.Suasana yang dapat mengejutkan sebentar manusia yang asyik dengan keindahan dunia.Air mataku mula bergenang di kelopak mata dan cuba ditahan agar tidak gugur membasahi pipi.

Perasaan sedih dan hiba menghuni jiwa.Nenek laki yang baru ana ziarahi seminggu lalu kini sudah pergi.Siapa sangka dalam ketenangan wajah dan senyum tawa dibibir seorang insan ketika itu, rupanya telah dinanti oleh Malaikat Izrail untuk melaksanakan tugasnya.Itulah namanya kematian,satu janji Allah yang pasti akan terjadi pada bila-bila masa.Tiada siapa pun yang dapat lari dari ketetapan ini.

Ana melihat nenek angkatku (nenek perempuan) bersimpuh di atas sofa ditemani beberapa orang temannya.Ana pun bersalaman dengan nenek.Disebalik wajah yang sayu menahan kesedihan dengan ujian yang menimpa,nenek masih mampu tersenyum melihat ana yang datang menziarahi.Sayu sahaja wajah nenek.semoga nenek sabar dengan ujian kehilangan orang yang disayangi.
Sedekahkanlah al-Fatihah buat si mati.Semoga rohnya dicucuri rahmat.

Saat ana menziarahi rumah itu,memang mengingatkan ana soal kematian.Soal bagaimanalah pula kita nanti.Saat dijemput Ilahi,bersediakah kita menghadapi alam kubur dengan amalan kita ketika hidup ini..

Itulah lumrah kehidupan.Semua benda akan kembali pada penciptaNya.Tiada yang kekal abadi.Andai kata saat kematian itu hadir pada esok lusa,atau beberapa jam sahaja lagi,atau beberapa minit sahaja lagi menanti atau ketika saat ini.......

Jikalaulah ketika saat ini nyawa kita pula akan ditarik oleh malaikat Izrail yang sememangnya sudah tidak sabar untuk melaksanakan tugasnya,bersediakah kita?
bersediakah kita untuk merasakan kesakitan ketika nyawa ditarik keluar...
bagaimana pula dengan alam kubur?alam sudah tiada lagi cahaya,gelap gelita,sempit,ular berbisa,panas,seorang diri..............

bersediakah?
bersediakah kita untuk menghadapi alam kubur.Alam yang menyeramkan.Tiada lagi tilam yang empuk sebagai tempat pembaringan,penghawa dingin yang menyamankan,tetapi sekadar rumah kecil yang berdindingkan liang lahad,dinding tanah yang akan sentiasa menghimpit.

Jika kita orang yang beramal bolehlah kita merasakan kuburnya seperti taman yang indah dan tempat kerehatan sebelum ke alam Mahsyar.Tapi,adakah kita ini orang yang beramal?benar-benar beriman...
Adakah kita begini?
Jika bukan adakah yang ini…
(orang yang derhaka atau munafik atau kufur) nauzubillah...
pasti semua ada jawapan tersendirikan…

Cukuplah kita lihat kehidupan kita untuk hari ini,adakah kita salah seorang manusia yang beriman dan beramal yang akan  diluaskan kubur.....ATAU  hamba Allah yang akan ditemani dengan ular-ular yang berbisa sebagai teman dalam kegelapan kubur.

Kadangkala ana selalu merindukan kematian.Bilakah saat itu akan tiba.Terasa letih untuk hidup lagi dengan dosa semakin hari bertambah banyaknya.Namun,bila merasa inginkan kematian gerun pula memikirkan kehidupan di sana.Amalan di dunia sudah cukupkah  untuk dibekalkan ke sana. 


Bila memikirkan tentang diri,layakkah ana untuk menikmati keindahan syurgawi,hidup yang serba mewah lagi indah..Hidup bersama wanita-wanita yang solehah yang bersih daripada dosa.


Namun,siapalah ana.Insan biasa yang juga turut tenggelam dalam tipu daya dunia dan juga insan yang sering kalah dengan godaan nafsu yang pinta untuk dituruti.


Ana yang kotor yang berlemuran dengan dosa hanya mampu berharap.Semoga sentiasa mendapat keampunan dariNya.Semoga amalan yang sedikit ini tika di dunia ini mendapat redho dari-Nya.Berharap mendapat kejutan agar mendapat timbunan pahala di hari perhitunangan nanti...


Kita manusia biasa,hanya mampu berusaha dan meminta kepadaNya.Sesungguhnya Allah itu maha mendengar lagi mengetahui.Allah akan berlalu adil kepada setiap hambanya.
Peluang untuk hidup nikmat di sana selalu ada dibentangkan di depan mata pada setiap hambanya,cuma terpulang pada diri kita sahaja yang mana kita inginkan.Dosa atau pahala,Kebahagian atau kesengsaraan,Syurga ataupun neraka...Pilihannya hanya dua..ana ulangi D.U.A..
tapi,itulah kita manusia..walaupun dua sahaja pilihannya,tidak memeningkan kepala,namun kita selalu tersalah memilihnya.....

Fikirkanlah,untuk ana sendiri dan kalian juga.yang mana kita inginkan.Buatlah pilihan yang terbaik...

Pilihlah jalan yang lurus yang dapat menemukan kita dengan syurga.Jalan yang diredhoi oleh-Nya.

Akhir kata,
Teruskanlah menanti bila saat kita akan dikembali.Menanti dan teruslah menanti.Kerana penantian itu melahirkan cinta di hati.Lebih sentiasa mengingati,lebih bermuhasabah diri...


Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:"Rebutlah peluang lima sebelum lima:Masa muda sebelum tiba masa tua,masa sihat sebelum tiba masa sakit,masa lapang sebelum tiba masa sibuk,masa kaya sebelum tiba masa miskin dan masa hidup sebelum masa MATI."


Friday, December 10, 2010

Tujuh Kalimat




Bismillah,
Ungkapan ringkas penuh bermakna,
Ungkapan awal memohon berkat,
Agar dilindung segala godaan nafsu yang jahat,
Dengan niat yang lurus,
Aku memohon adanya keredhoanMu.


Alhamdulillah,
KepadMU aku limpahkan syukur,
atas banyaknya nikmat yang Engkau beri,
kepadaMu lah aku memuji,
yang masih sudi memberi,
walau seringkali jatuh tika diuji.


Astaghfirullah,
Mohon seribu pengampunan dariMu,,
atas segala keterlanjuran diri yang hina,
tika enaknya lidah berbicara,
Tangan yang lalai bekerja,
Kaki yang tersimpang dalam melangkah,
Mata yang sering tersasar memandang,
Tika telinga yang tak mampu menapis segala apa
Yang menembusi gegendang corong telinga.


Insya’Allah,
Akanku tunaikan segala janji yang ku patri,
Dalam warna-warni indahnya kehidupan,
Agar menjadi insan yang beriman.
Tapi,
Aku hanya manusia biasa,
Yang hanya bisa melakar pelbagai citra
Mohon keampunan jikalau ada janji yangku ingkari.


La haula wala kuwwata illa billah,
Sabarkanlah aku dengan ujianmu,
Syukurkanlah aku dengan segala nikmatMu,
Redhokanlah aku dengan musibah dariMu.
Inna Lillahi wa inna ilaihi rajiun,
Kepada Allah lah tempatku kembali,
Memohon ketenangan agar dikembali,
Agar kesedihan terhapus segera mengubat hati.

 
Wahai tuhanku,
Dalam sujud ku mencari cinta,
Dalam tadahan doa aku meminta,
Jadikanlah aku ini insan yang tidak lupa,
Tidak lupa kepadaMu yang mencipta.

La ilaha illa Allah Muhammad Rasulullah,
Basahilah lidahku dengan kalimah suci ini,
Agar hatiku benar-benar mengerti,
Sedar untuk menggerakkan urat-urat sendi,
Agar tidak kaku dan terus berhenti mati.

Ingatkanlah aku ya Allah,
Agar aku tidak lupa,
Tidak alpa siapa aku di muka bumi ini,
Agar mengerti mengapa aku ada di sini,
Yang dilahirkan tanpa sia,
Sebagai khalifah penyambung tugas utusanMu yang setia.





tanamkan dalam setiap detik satu pujian,
setiap minit satu gagasan,
dan setiap jam satu pekerjaan.

Wednesday, December 8, 2010

MeOww..meOww CoMelkan...




                     MeOww...MeOww..
               sambil  menaip ditemani kucing di sisi...
               cOmeyy kan...lagi cOmey kalau kucing nie lagi gemOk..

Ana suka sangat pada kucing.Suka peluk2 dan cium kucing..Masa cuti nie,bila tak dak kawan nak borak-borak,dengan kucingla tempat mengadu dan bercerita.Walaupun dia kucing,tapi kucing kadangkala lebih baik daripada manusia.Kucing seolah-oleh lebih memahami daripada manusia.

Kat rumah ada 3 ekor kucing.Tapi bakal menerima ahli baru sebab mak kucingnie pregnant lagi walaupun dah tua..kesian juga ana tengok mak kucing nie,bnyak kali sangat dah melahirkan anak yang cOmey2 tapi banyak anak2 dia mati sebab tak cukup khasiat..mungkin sebab ana tiada di rumah nak rawat dia,nak belai2 n bagi mandi kucing2 tu...hehe.

Tapi ada seekor anak dia nie,walaupun dia berlainan upaya,Allah masih memanjangkan usia dia...Nama dia Capek..Kami panggil dia Capek sebab kaki belakang dia tak berfungsi dah...Kesiaaan tengok dia.Dari kecik lagi tak dapat menikmati untuk berjalan dengan sempurna.Dia hanya mengesot untuk bergerak ke sana sini.Bila berlari pulak,Capek nie akan mengesot selaju mungkin dengan mengheret kaki belakang dia...alalaa..comey sangat tengok Capek nie,sebijik macam singa laut pulak..


              Nie bukan Capek...gambar Capek tak dak..tapi suka tengok kucing nie..
                                                               cOmeyyyy!


Teringat pulak zaman kanak-kanak dulu.Kalau nak naik tidoq,mesti bawa kucing  tidoq sekali.Yela,x dak anak patung nak peluk,cukupla kucing sebagai peneman.Sebabnya mak marah sangat kalau ada patung dalam rumah.Mak ngan abah tak penah nak belikan bear kat kami adik beradik.Kalau teringin sangat nak main anak patung,ana dengan adik buat anak patung kain ja...Tapi itu dah cukup menggembirakan kami waktu kecik2 dulu.





Hemm,bila cerita tentang kucing,teringat pula ana dengan seorang tokoh ilmuan yang digelar Abu Hurairah.Sahabat Rasulullah yang sangat cintakan kepada ilmu ini yang kasih pada kucing.Oleh sebab itu beliau mendapat julukan nama "bapa kucing".Namun Rasulullah lebih gemar memanggil beliau dengan gelaran Abu Hirr yang bermaksud "kucing jantan" sebagai panggilan akrab.

Kalau nak tahu,Abu Hurairah adalah antara para sahabat yang sangat rapat dengan nabi.Setelah memeluk Islam melalui Tufail Bin Amr Ad-Dausy,beliau memutuskan untuk berkhidmat dengan Rasulullah dan menemaninya ketika berjumpa dengan Rasulullah semasa menjadi utusan oleh kaumnya ke Madinah.Sejak itulah hubungan Abu Hurairah dengan Rasulullah sangat rapat.Diceritakan bahawa Abu Hurairah tidak mempunyai isteri semasa hayat Rasulullah kerana khuatir akan mengganggu perhatiannya untuk membantu Rasulullah..Hemm,Sungguh mulia peribadi sahabat nabi nie kan.

Ana tertarik dengan sejarah hidupnya.Bukan sahaja Seorang sahabat yang sangat kasih pada kucing malah seorang sahabat yang sangat cintakan ilmu .Beliau telah berjaya mengingat dan menghafal 1607 hadits Rasulullah.Hadits-hadits yang dihafal itulah yang dapat menjadi panduan dalam kehidupan kita hari ini.Begitu besar pengorbanannya untuk kita hari ini ...

Semoga kita juga dapat bersama-sama mencontohi ketokohan Abu Hurairah dalam kehidupan seharian.

Berbalik kepada kisah kucing,apa yang ana ingin sampaikan adalah ana nak ajak kita semua agar menanam sifat ihsan dalam diri kita.Bukan sahaja pada kucing malah semua haiwan yang ada di muka bumi nie.Ana harapkan kita semua nie ada perasaan ihsanlah terhadap semua binatang.Berbuat baiklah terhadap semua binatang mengikut keperluannya.Setiap perbuatan baik itu pasti mendapat ganjaran pahala daripada Allah s.w.t.Cubalah untuk melahirkan rasa simpati pada haiwan kerana haiwan juga makhluk yang diciptakan oleh Allah s.w.t.

Kadangkala ana  berasa sedih bila melihat ada di kalangan manusia yang kurang sifat ihsan dalam dirinya.Selalu bersikap zalim tergadap binatang terutamanya terhadap kucinglah.Memukul,sepak teranjang kucing seolah-olah haiwan tu tak dak perasaan.Tahulah nanti,di padang Mahsyar terketar-ketarlah jasad bila persoalan demi persoalan yang akan ditanya.Pada hari pengumpulan itulah baru perasaan kesal akan hadir kerana takut dengan kemarahan Allah.Setiap perkara yang kita lakukan di dunia ini pasti disoal di hari pengadilan kelak,tidak ada yang terlepas satu pun.

Jadi hiasilah diri kita dengan sifat ihsan terhadap haiwan kerana wajib ke atas manusia untuk mendidik diri dengan sifat ini sebagaimana hadis nabi yang bermaksud :

"Daripada Abu Ya'la Syaddad bin Aus r.a bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:sesungguhnya Allah mewajibkan berlaku ihsan atas semua perkara.Jika kamu membunuh,berlaku ihsanlah ketika membunuh,dan jika kamu menyembelih,berlaku ihsanlah ketika menyembelih.Kamu hendaklah menajamkan pisau dan menyenangkan haiwan sembelih.

Janganlah kita sesekali memberatkan timbangan dosa dengan kejamnya kita terhadap binatang.Tidak mahulah nanti di akhirat kelak,dengan dosa sebeginilah yang menjadi penyebab lambatnya kita melangkah ke pintu syurga,yang menjadi penyebab terketar-ketarnya tubuh untuk merentasi titian sirat untuk menyeberang ke syurga dan yang jadi penyebab kita jatuh ke dalam gaung kemarakan api neraka.Jadi,bersifat ihsanlah terhadap semua haiwan...



           tapi tak smua orang yang suka kucing..ada juga yang takut dengan kucing,
    tapi tak semua yg takut kucing x suka kucing ..
ada yg takut tapi masih suka tengok gmbar2 kucing....
                                      
           
                                                           cOmel kan....

                
alaalaaa..sayu je tengok muka kucing nie...
                

        saYa saYang KuCing...
                   tOlonG jngn puKul kuCing!

Tuesday, December 7, 2010

Idamkan Syurga


Indahnya syurga
tidak dapat diungkap dengan kata
tiada bahasa dapat dicerita 
yang pasti
ada kebahagian abadi yang menanti di sana

Indahnya syurga
tidak dapat dibandingkan
tidak ada akal yang mampu membayangkan...

Singgahsana indah terukir rapi
dari kilauan permata ya'kud dan batu nilam
dipinggir sungai-sungai arak,susu dan madu
ditambah dengan kemewahan buah-buahan
daging burung dari apa yang diinginkan
lazatnya...sungguh mengasyikkan

Indahnya syurga,
kehidupan bagaikan ratu dikelilingi bidadari cantik jelita
bermata indah bak bintang kejora bergemerlapan
anak-anak muda yang tetap muda
membawa gelas dan cerek berisi arak yang mengalir
tidak pening tidak pula memabukkan

Itulah...
itulah dia balasan kepada mereka yang bertakwa
yang berjalan di atas syariatnya
tidak pula melanggar larangannya
hanya mereka ahlul yamin yang layak menerima
bukannya ahlul syimal
yang pasti hidup dalam penyesalan
dengan azab api neraka yang menyiksakan.


Monday, December 6, 2010

Detik baru...MAAL HIJRAH 1432H


Salam Maal Hijrah...
Al-hamdulillah..Tahun baru  telah bermula.Tahun 1432H baru sahaja membuka lembaran baru.Sambutan Maal Hijrah yang mengimbau kenangan kita  akan penghijrahan Nabi Muhammad s.a.w bersama-sama umat Islam dari kota Mekah ke Kota Madinah.Detik penghijrahan yang penuh pengorbanan demi  perjuangan Islam.Penghijrahan yang menyatukan kaum Muhajirin dan Ansar....

Marilah kita sama-sama menghayati peristiwa hijrah ini sebaik-baiknya.Hijrah bukannya retorik semata-mata.Tapi kita cuba realitikannya dalam kehidupan .Hijrah yang mempunyai 1001 iktibar,ayuhlah kita sama-sama ambilnya sebagai pengajaran dalam kehidupan.

Jika dahulu detik hijrah menyatukan kaum Ansar dan Muhajirin,kini dalam kehidupan era baru ini marilah kita bersama-sama bersatu sesama Islam di atas satu aqidah yang satu.Ketahuilah mereka juga disatukan atas prinsip yang sama iaitu menjadikan Allah sebagai tuhan yang satu  dan keyakinan mereka mengikut suruhan Nabi Muhammad s.a.w sebagai pesuruh Allah.Satukan hati kita di atas jalan yang benar.Keamanan dan perpaduan pasti tercapai jika hati kita sama-sama diikat dengan keyakinan dan kepercayaan yang sama.Elakkanlah daripada mengutuk dan menyakiti hati sesama saudara seislam yang akhirnya boleh membawa kepada perpecahan dan permusuhan.......

Hijrah satu pengorbanan...
Marilah kita sama-sama berkorban untuk mengubah diri menjadi lebih baik dari semalam dan terus bertambah baik pada hari berikutnya untuk mencari keredhoan Allah dalam kehidupan.Amatlah rugi jika kita diberi nikmat hidup tanpa mendapat redho dan rahmat darinya,pasti kesengsaraan menanti di kehidupan yang abadi di sana nanti.Berkorbanlah nikmat hidup yang Allah kurniakan ini untuk sama-sama menegakkan Islam,berkorbanlah jiwa untuk meninggalkan keseronokan hidup,ambillah kesusahan sepertimana Rasulullah s.a.w dan umat Islam dahulu bersusah payah berhijrah demi kebangkitan Islam.

Bersihkan hati...
Cukuplah jika menghayati sambutan Maal Hijrah ini dengan membaiki hati agar menjadi lebih sempurna dan bersih dengan bertambahnya amalan.Buangkan segala titik-titik hitam di dalamnya kerana itulah penyebab kerasnya hati untuk kita menerima ajaran Islam.Hapuskan corak-corak lakaran syaitan,tapi kita bersihkan dengan lakaran-lakaran indah ajaran Islam.Jangan sesekali kita cemarkannya dengan godaan syaitan tapi kita hiasi dengan ajaran yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w.Akhlak seseorang tidak sempurna selagi hatinya masih sakit,belum diubati...Mulai dari hari ini,marilah kita sama-sama saling mengingati dan berhijrah menuju kesempurnaan Iman...Ubati hati agar menjadi lebih kuat untuk menjadi hamba yang bertakwa...


Sekali lagi,ana ucapkan salam maal Hijrah 1432H kepada seluruh umat Islam.
:-: Kullu A'min Wa Antum Bikhair :-:

Thursday, November 25, 2010

MoNoloG di MaLam SePi


Bismillahirrahmanirrahim...
Al-hamdulillah,aku bersyukur dengan nikmat iman dan Islam yang kau berikan padaku ketika ini
Nikmat yang manisnya tidak dapatku gambarkan
hebatnya yang tidak mampuku pamerkan
tenangnya...itu saja yang mampuku ungkapkan...

Selawat dan junjungan salam buat kekasih hatiNya dan tak lupa juga buat para sahabat,
tabi' dan tabi'en yang bersama-sama memperjuangkan Islam
yang memberikan nikmatnya buat ku hari ini..

Hebatnya mereka,kentalnya imam mereka serta teguhnya ketakwaan mereka memang sukar untukku tandingi...Subhanallah....


Pada malam yang sepi dan syahdu ini,aku ingin menyingkap kembali diari hidupku yang aku ingati kembali..Walaupun malam itu gelap tetapi tetap indah bila ditemani oleh bulan yang menerangi bumi,berserta bintang-bintang yang cantik bergemerlapan yang menghiasi alam duniawi ini..
wahhh,sungguh indah sekali..itulah kebesaran kejadian Tuhan yang amat menakjubkan sekali.

Begitulah kehidupan ku ini...Malam tidak akan bercaya tanpa bulan yang memantulkan cahayanya ke bumi.Begitulah kehidupan manusia..Tanpa cahaya iman di dadanya pasti hidupnya tersesat dalam kekelaman kegelapan. Inginkan cahaya iman bukannya boleh datang sendiri melainkan dengan kemahuan sendiri.

Terima kasih ya Allah kerana dengan bantuanmu telah keluarkan aku dari kegelapan menuju cahaya yang menerangi jalan untuk aku bermusafir di bumi ini sebagai hamba yang inginkan kebenaran.Aku mengakui memang dahulu aku hidup dalam kehinaan yang boleh juga mengundang kemurkaanMu namun hari ini dan ketika saat ini ,aku sangat menyesali semua dosa-dosa itu.Aku mengharapkan Engkau tak jemu untuk menerima taubat hambaMu,rintihan dan pengaduan sesalan ini.

Pada waktu sedang mentari membahangkan bumi,memberi keperluan kepada tumbuhan hijau di muka bumi ini,menyedarkan aku tentang keajaiban ciptaanmu.Memberi hidayah untuk ku kembali di jalanMu.Jalan yang lurus yang membawa aku ke syurgamu.Namun,layakkah aku....persoalan yang tak mampu aku ketahui jawapannya lagi kecuali di sana nanti.

Jahilnya aku dahulu sangat ku kesali..Akan ku kikisnya pada diri agar licin tanpa berbaki.Namun,ku pasti masih ada sisa yang melekat yang degil tak mau pergi...Namun akan ku cuci setiap hari dengan ilmu dan rendamkannya dengan kefahaman agar sisa-sisa tadi semua hilang dengan usaha tanpa kenal jemu dan bermujahadah dengan nafsu yang sering meronta untuk dituruti..

Saat ku mencari-cari ke mana jalan yang ingin ku tujui,kau telah hadirkan teman-teman yang sejati dalam hidupku yang kelam ini.Insan-insan yang pasti engkau kasihi,yang selalu mengajak daku untuk mencintaiMu,yang menarik daku di saat alpa dengan nikmatmu dan yang tak jemu melimpahkan ilmu kepadaku kerna kau tahu betapa ceteknya ilmuku.Terima kasih ya Allah,kerana temukan aku dengan mereka-mereka yang istiqamah menyusuri jalanmu walaupun penuh liku.Akanku doakan mereka agar bersama para syuhadaMu di akhirat kelak....Aminnn..

Ya Allah..kekalkanlah hatiku dalam keadaan begini.Keadaan yang mana menyesali segala kesilapan dan betapa hendaknya aku pada Islam sebagai matlamat dalam kehidupan...Ya Allah ku tahu betapa membuaknya hatiku di saat menulis diari ini..Cukuplah ku ungkapkan di sini..Engkaulah cinta pertamaku....

Aku sering memerhati orang-orang disekelilingku dan bertanyakan dalam diri,mengapa dahulu mereka ini begitu teguhnya pada agamaMu kini lemah dengan sedikit nikmat yang kau pamerkan di dunia ini...Tak teringinkah mereka dengan nikmat yang lebih berlipat ganda  yang kau janjikan di syurga nanti..

Jadi,dengan penuh pengharapan tetapkanlah hati-hati kami di jalanMu ya Rabbi.Teguhkanlah hati-hati kami dengan ujian yang kau berikan dan janganlah kami turuti kata syaitan yang jelas menyesatkan.............




Okeylah..haripun sudah lewat malam.Monolog pun berenti di sini.Jika dipanjangkan umur dan masih diberikan nikmat untuk menggerakkan jari-jari ini ada masa boleh diteruskan lagi...

Malam yang sudah sepi,dan ku pun mau pergi untuk merehatkan diri.Semoga esok hari dapat bangun semula untuk mengabdikan diri pada pencipta pada Tuhan yang ku cinta.Cinta yang tiada penghujungnya...


Malam yang sangat sepi tapi seronok bermonolog dalam hati sambil jari-jemari menari di atas keyboard  sambil mengikut alunan muzik yang dinyanyikan oleh Ustaz Suhaimi .Begitu Indah sungguh makna di sebalik bait-bait lirik nasyid nie..


Suhaimi-"Kias Cinta"

seandainya dunia tiada warna
tetap kan ku kagumi
indah maya alam ciptaanNya
kudratNya ku agungi

namun jalin warna zahirlah sang pelangi

menyisih mendung menambat seri
terbias semua cahaya
nyata ilham di alam mimpi
betapa ku syukuri nikmatNya
ku pasti

begitu kias cinta

hadir menghuni jiwa
menyatu sejuta rasa
kurnia penuh bermakna

tika dalam gelita

atau sepi kembara
dihadirkan rasa cinta
sisih segala duka
anugerah dariNya

hanyalah cintaNya yang amat ku harapkan

tiada lain yang jadi rayuan
namun Dia Maha Mengerti
tak mampu insan bersendiri
menempuh dugaan yang menguji
naluri

begitu kias cinta

hadir menghuni jiwa
menyatu sejuta rasa
kurnia penuh bermakna

tak akan ku persia

limpah rahmat yang Esa
bagaikan jalinan warna
yang menyulam cahaya
biasan kasihNya

moga tak diuji asyik cinta duniawi

mengharap teduh redha Ilahi
kerna segala kurnia
hadirnya hanyalah pinjaman
sungguh ku syukuri kesempatan
bahagia






Lirik lagu yang sangat puitis dan indah...
Berhiburlah sambil mendekatkan kita lagi dengan cinta pertama kita..


****
Akulah hamba yang bermusafir di bumi ini yang melangkah untuk tumpang berteduh di bawah naungan keimanan dan rimbunan ketakwaan...

                                                                                      SeNyuMaN QalBi  ^_^

Tuesday, November 23, 2010

Tabarruj!!!...DoSa BerHiaS



Allah SWT berfirman :

 Maksudnya : 

" Dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya :dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka."  

                                                                                                       (Al-Nur : 31)



Dosa Berhias...
Mampukah wanita hari ini dapat mengelakkan diri mereka daripada melakukan dosa tabarruj.Persoalan yang aku sendiri tak terjawab.Wanita dan dosa tabarruj boleh sebati dalam diri jika tidak mengenali dengan dosa ini.


Menurut buku Dosa Berhias (Tabarruj),tabarruj bermaksud memperlihatkan kecantikannya yang wajib ditutup kepada lelaki yang bukan mahramnya.Seperti kata Imam Bukhari : Tabarruj adalah mempertontonkan seorang wanita akan kecantikannya.Menurut Abu a'la al-Maududi pula,tabarruj yang ditujukan kepada wanita mempunyai 3 makna iaitu :
  1. Menampakkan kecantikan bahagian yang merangsang atau menghairahkan kepada lelaki yang bukan mahram.
  2. Menampakkan kecantikan,pakaian dan perhiasannya kepada lelaki yang bukan mahram.
  3. Menampakkan diri sambil berjalan lenggang lenggok dan bergaya kepada lelaki yang bukan mahram
Kita perlu faham bahawa dandanan dan solekan wanita ataupun segala perhiasan yang dapat menambahkan kecantikan,kebanggaan dan kehebatan juga adalah termasuk dalam dosa tabarruj ini.Ini kerana wanita mempunyai daya tarikan yang sangat kuat kepada kaum lelaki.Bila mana wanita itu sendiri yang menambahkan tarikannya kepada lelaki,sebab itulah pelbagai maksiat lain yang terjadi.Wanita sangat mudah difitnah jika tidak menjaga dirinya sebaik mungkin.Allah telah memerintahkan kita agar kaum wanita ini menutup seluruh tubuhnya kecuali muka dan tapak tangan daripada dilihati oleh kaum lelaki.Sebab Allah inginkan semua wanita di dunia ini dapat memelihara tubuh badan dan maruahnya daripada tercemar serta menjauhkan ia daripada tipu daya lelaki.

Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Wanita itu aurat.Apabila mereka keluar,maka syaitan memperlihatkan keindahannya."(Riwayat al-Tirmizi)

Wahai muslimah yang sejati,di sini saya ingin membuat pesanan pada diri sendiri dan semua insan yang bergelar wanita..janganlah kita memperbodohkan diri sendiri dengan menturuti nafsu yang sentiasa mendesak untuk mempamerkan perhiasan pada diri.Biarlah kecantikan yang sebenar hanya ditatapi untuk suami yang halal untuk dilihati nanti.

Wahai muslimah yang sejati,yang menutup tubuhnya daripada di lihat oleh kaum lelaki,teruskan dengan penampilan itu,jangan sesekali merasa rendah diri,biarkan dengan cacian orang,perintah Allah perlu diutamakan.Tetapkanlah hati kamu itu untuk mematuhi perintah Allah dan jangan melampau dan jagalah perhiasan sebagaimana yang diperintahkan Allah.


Allah berfirman dalam surah al-Nisa ayat 14 yang bermaksud : 

"dan sesiapa Yang derhaka kepada Allah dan RasulNya, dan melampaui batas-batas SyariatNya, akan dimasukkan oleh Allah ke Dalam api neraka, kekallah Dia di dalamnya, dan baginya azab seksa Yang amat menghina."

Alangkah bahagianya seorang wanita itu bila dapat merasakan kejelitaannya bebas tidak mengundang dosa,tidak menyakiti sesiapa dan ketahuilah wanita...wanita yang baik itu ialah wanita yang tidak dipandang dan jauh dari lelaki.

Jangan kita sesekali turuti kata hati yang telah  dinodai oleh syaitan yang tidak henti menghasut kita,jadilah wanita yang kuat,kuat pada diri,kuat melawan nafsu yang sering menodai,dan janganlah tenggelamkan kenikmatan muda kita dengan dosa kita sendiri,lihatlah betapa ramai wanita yang lemas dalam keseronokan tabarruj,menayangkan tubuh ke sana sini,jangan...jangan sesekali kita turuti..

Bersabarlah...jangan rasa patah hati bila diri dihina kerana wajah lesi tanpa solekan,baju yang membaluti tubuh tak mengikut peredaran zaman dan takut diri tiada pinangan sebab diri tiada daya tarikan.Janganlah bimbang,jika perintah Allah  kita turuti pembalasannya pasti akan datang mungkin bukan di sini tapi pasti di akhirat kelak, pasti ada sesuatu yang lebih menakjubkan.

Akhir kata,berhati-hatilah kita dengan kemurkaan Allah.Sedarkanlah jiwa kita ini dan simpulkan ia sekuat-kuatnya dengan iman.Segerahlah diri kita untuk bertaubat dan jangan sesekali perintah Allah itu untuk dilupai.Jom diri yang menulis ni dan orang lain,kita tinggalkan amalan tabarruj jahiliyyah itu sebelum terlewat.
 

Maka,bertaubatlah kepada sesiapa yang mendapat hidayah,dan celakalah kepada yang masih berada maksiat selepas diajak bertaubat.


Tetapkanlah hati kami di jalanMu ya Allah...



Terus melangkah mencari naungan iman
kerana di situ letaknya kebahagiaan..

        - srikandi muslimah  ^_^

Monday, November 22, 2010

MALUKU PADAMU...




Bismillahirrahmanirrahim...
Ku mulakan dengan lafaz mulia basmalah,moga-moga mendapat redha dariNya,
Ku mulakan dengan memohon maghfirah dariNya,mengharapkan segala keterlanjuran dosa yang  dilakukan mendapat keampunan dengan sifat al-Ghaffar Nya,Ku mulakan dengan bertahmid kerana mensyukuri atas segala nikmatnya yang terus menerus ku terima,kumulakan dengan selawat untuk mengingati kekasih hatiNya yang berjuang untuk Islam yang hasilnya turut ku nikmati hingga kini......


Ku MALU dengan diriku sendiri,tapi ku lebih malu dengan mu ya Rabbi...Ku tahu insan ini masih hina di sisimu..Aku malu kerna ketika ini diriku masih belum dapat menyempurnakan imanku padaMu,hingga kini aku masih mengingkari perintahmu,laluan syaitan masih jua ku lalui,nafsu keji jugaku turuti...entah mengapa,mungkin Engkau belumku kenali sepenuh hati...

Wahai Tuhanku yang ku cintai sepenuh hati...

Ku tahu engkau sentiasa mendengar rintihan ini,rintihan yang selalu Engkau dengari,tapi tak ramai yang benar-benar insafi..
ini munajat seorang hamba yang sentiasa menagih kasihmu,yang mengharapkan keampunanMu,tidakkan ku berhenti hingga hembusan terakhir nafasku,ketahuilah hambamu ini benar-benar mendamba cintamu,bantuanMu sentiasa diharapkan,hidayahMu amat sekali diperlukan,rahmatMu sentiasa dinantikan.

Wahai Tuhanku yang menciptakan sebaik kejadian,

Ku tak mampu untuk menjadi seperti hebatnya ketakwaan Asiah,Kentalnya iman Sumayyah,Solehahnya Siti Khadijah dan Mulianya Fatimah,
Tapi ketahuilah,akan ku contohi mereka itu..namun,andai kata ku tergelincir di landasanMu selamatkan diriku ini....

Wahai tuhanku yang maha mendengar lagi mengasihi,



Aku MALU padaMu...








http://hotlayouts2u.com/blogger-layouts/view.php?id=L782752258