Thursday, March 17, 2011

Senyum dengan kehidupan


 " Tidak ada satu pun nikmat yang ada pada kamu kecuali semuanya dari Allah.Apabila kamu ditimpa bahaya, maka kepada-Nya kamu mengadu."
                                                       Surah An-Nahl : 53
 ...............................................................................................
Ada masanya kita diuji dengan kesenangan,namun pada masa yang sama kita leka dengan nikmat yang diberikan.Adakalanya nikmat itu datang tapi dalam bentuk musibah yang dahsyat,namun masih ada nikmat melalui musibah yang datang.Sebenarnya itulah ujian daripada Allah.Allah nak uji sejauh mana keyakinan kita kepada Allah,setebal mana keimanan kita.

Bila kita menerima musibah,jangan rasa sedih dan jauh dari Allah.Tapi inilah peluang kita untuk semakin hampir dengan-Nya.Bila kita menyerahkan kehidupan dengan keputus asaan, pasti ia akan membawa diri kita kepada kehampaan dan semakin jauh daripada kebahagian.



Hidup ini penuh dengan peristiwa yang kadangkala amat meyenangkan dan menyeronokkan.Kadangkala datang ujian yang menghimpitkan kehidupan.Peristiwa sedih dan duka silih berganti.
semuanya adalah aturan Tuhan dan merupakan jalan yang terbaik yang Allah telah tetapkan.

Jadi,jangan biarkan diri kita menjadi lalai..Jika lalai, itulah permulaan kehinaan untuk diri kita.Bila lalai, pasti hati menjadi gelap, hati dah tak nampak kebaikan, hati menjadi buta untuk memilih jalan mana yang terbaik untuk membawa kita jalan menuju kebaikan.

Hati selalu inginkan kebahagian berpanjangan, tapi di tengah jalan datang peristiwa yang tidak menyenangkan.Saat itu hidup menjadi kelam.Tapi, itulah lumrah kehidupan.Ada susah, dan ada senang.Ada yang gembira dan ada yang menyedihkan.
 
Jadi...sENYUMLAH..senyumlah menerima lumrah kehidupan.yang bahagia bertambah menyenangkan, yang susah akan menjadi mudah.HaDaPilaH Hidup Dengan SeNyuMan.

      JiKa RaSa SeDiH MeRuBung,
      DuKa LaRa MenGGunuNg,
      uCaPlaH La ilaha illallah.

  Contohilah bintang yang bercahaya,
  dan jangan takut dengan malam yang gelap gelita.

   "Alangkah bertuahnya setiap keadaan yang menimpa   orang mukmin itu sentiasa membawa kebaikan!"
                
                                              (Dr.  'Aidh Abdullah Al-Qarni)

2 Buah Fikiran:

husniyah bazlaa said...

senyum je tak perlu kata apa2..


bersangka baik dengan Allah~ ^_^

selamat PBS

حسنى نوردين said...

Senyum-senyum selalu..

AturanNya penuh berhikmah.^__^

Post a Comment

http://hotlayouts2u.com/blogger-layouts/view.php?id=L782752258