Saturday, December 10, 2011

Kasih Rasulullah S.A.W terhadap kanak-kanak

Bismillahirrahmanirrahim.
"Sampaikanlah walau satu ayat"
Semoga bermanfaat.

Kasihilah kanak-kanak sepertimana Rasulullah S.A.W mengasihi mereka.


Rasulullah S.A.W adalah insan yang mulia yang baik akhlak yang boleh dicontohi. Rasulullah bukan sahaja baik dan kasih pada orang tua malah juga pada kanak-kanak. Rasulullah sangat suka pada kanak-kanak malah kanak-kanak juga suka dengan Rasulullah S.A.W.



Setiap kali Rasulullah bertemu dengan kanak-kanak, Rasulullah akan mengusap kepala dan mendoakan mereka. Itulah bukti betapa kasihnya Rasulullah pada kanak-kanak. Kita perlu mencontohi sikap ini. Lantaran kebelakangan ini, manusia seolah-olah tidak berhati perut. Semakin hari semakin banyak jenayah buang anak dan dera contohnya yang berlaku di dalam negara kita. Mana hilangnya nilai kasih sayang dalam diri manusia..

bagaimana dengan diri kita?
sejauh mana kasihnya kita pada kanak-kanak...

Kanak-kanak adalah insan yang suci yang tidak berdosa. Jadi, layanilah mereka dengan lemah lembut dan curahkan mereka dengan nilai kasih sayang.

***
Contohi Rasulullah yang Kasihi Kanak-Kanak

1. Rasulullah S.A.W sangat lembut dan penyayang
Riwayat Anas r.a: “Suatu hari Rasulullah menyuruh aku untuk suatu urusan. Aku berkata  Demi Allah aku tidak akan pergi. ‘ meskipun dalam hatiku berkata, ‘ Tentu saja aku akan pergi untuk melaksanakan perintah Baginda. Kemudian aku pun berangkat dan di pasar aku bertemu dengan anak-anak. Tiba-tiba aku merasa seseorang menarik rambutku dari belakang. Ketika aku menoleh, aku melihat Rasulullah tertawa. Beliau bertanya, ‘Anas, apakah engkau pergi ke tempat yang aku perintahkan?’ Aku berkata, ” Ya Rasulullah s.a.w tentu saja aku pergi.”

2.Sikap penyayang Rasulullah terhadap kanak-kanak
Apabila bertemu kanak-kanak Baginda akan menyalami mereka, meletakkan tangan Baginda di kepala mereka, dan mendukung anak yang kecil. Baginda merasa terharu apabila seorang ibu itu mencintai bayinya. Ketika berbicara dengan ibu-ibu, beliau akan berkata,” Barang siapa yang dikurniakan anak-anak oleh Allah swt dan dia mencintai anak-anakaknya dan juga menunaikan kewajipannya terhadap mereka makan dia akan selamat dari neraka jahanam.”

3.Rasulullah tidak perah bersikap kejam terhadap kanak-kanak
Rasulullah S.A.W sangat menyukai kanak-kanak. Sepanjang hidupnya sama sekali Baginda belum pernah memukul, bersikap kasar, kejam ataupun bersikap diam terhadap kanak-kanak. Baginda sangat sedih terhadap tingkah laku orang arab jahiliah yang biasa menanam hidup-hidup anak-anak perempuan mereka hanya untuk menjaga martabat mereka. Rasulullah saw sangat terharu ketika di Aqabah orang arab bersumpah setia tidak akan membunuh anak-anak mereka lagi. Semenjak hari itu perbuatan keji tersebut dihentikan




Kasihilah dan sayangi mereka serta contohi sikap Rasulullah S.A.W dengan kanak-kanak.

0 Buah Fikiran:

Post a Comment

http://hotlayouts2u.com/blogger-layouts/view.php?id=L782752258