Friday, December 9, 2011

Sayangi hati

Jika kita sayangkan diri, jagalah hati. Jagalah hati sepertimana kita menyayangi diri kita sendiri. Mengapa perlu menjaga hati? 

Rasulullah S.A.W ada bersabda, "Dalam tubuh manusia ada segumpal daging, apabila ia baik, maka baik lah seluruh tubuhnya; dan jika ia rosak, maka rosak pula seluruh tubuhnya. Ketahuilah, itulah hati." (Al-Hadis).



Hati merupakan benda yang abstrak, sukar untuk pelihara, sentiasa berubah, dan sangat bahaya jika ia tidak dijaga. Sebab pada hatilah setiap amalan kita bermula. Bermula pada cetusan hati barulah anggota lain akan bergerak untuk membuat apa yang dikatakan oleh hati.

Jika seseorang memiliki hati yang baik, suci dan bersih, pasti setiap cetusan yang difikirkan oleh hatinya adalah perkara yang baik dan jika hati cetuskan perkara yang buruk-buruk pasti hati akan melahirkan perasaan yang tidak senang supaya pemilik hati yang baik tadi tidak melakukan perkara-perkara yang terlarang.

Jadi, jagalah hati supaya hati menjaga diri kita...
Ibnul Qayyim menjelaskan, agar hati kita sentiasa sihat, ia boleh dilakukan dengan tiga cara; menjaga kekuatan hati, melindungi hati dari hal-hal yang membahayakan, dan membuang zat-zat yang berbahaya bagi hati."


Menjaga kekuatan hati.
Hati boleh menjadi kuat dan kuatnya hati menjadikan diri seseorang itu semangat dan istiqamah dalam beramal. Kuatnya hati adalah letaknya pada Iman dan hanya nilai Iman beserta Takwa yang boleh menjadi pengykur sekuat mana hati yang kita miliki. Tapi, tiada siapa yang boleh menghitung keduanya kecuali Allah yang Esa. jadi, jagalah hati kita sebaiknya sebab hatilah yang menghubungkan diri kita dengan Pencipta.



Kekuatan hati boleh dibina. Hati menjadi kuat sekiranya ia diberi makan dengan makanan-makanan rohani. Jika ia diberi makanan-makanan yang baik maka hati kita akan memberikan satu kemanisan yang tidak boleh digambarkan oleh pemilik hati tadi.

Kekuatan hati juga boleh dibina dengan amalan dan setiap amalan yang dibuat tadi mestilah lahir dari hati yang ikhlas. Hanya amalan yang ikhlas sahaja yang akan dihitung oleh Allah dan paling penting amalan yang ikhlas sahaja yang akan memberi kepuasan pada diri dan mendapat balasan di syurga nanti.

Lindungi hati dari hal yang membahayakan
Jauhkan diri kita daripada segala perkara yang melalaikan dan yang utama ialah hndari diri daripada melakukan dosa dan maksiat. sebabnya setiap dosa yang kita lakukan, satu titik hitam akan ditanda  dalam hati kita. jika titik hitam itu tadi bertambah menyebabkan hati kita menjadi gelap dan sakit.Apabila sakit, sebab itulah kita merasakan sangat berat untuk melaksanakan perintah yang Allah turunkan.


Membuang zat-zat yang berbahaya bagi hati
Terakhir, agar tetap sihat, zat-zat yang membahayakan hati harus dibuang. Dan, cara paling efektif untuk membuang zat-zat yang berbahaya tersebut adalah dengan taubat dan istighfar. Taubat dan istighfar adalah dua ubat yang boleh membuang toksin di dalam hati. Ia bagaikan antibody yang bisa membuat hati tetap sehat.

Selalulah bermuhasabah diri, dan sentiasalah dalam memperbaiki diri agar menjadi hamba yang bertakwa di sisi-Nya. Bersama kita menjaga hati agar setiap amalan dilakukan penuh keikhlasan, dan meningkatkan keimanan kita....Islam untuk semua...

*Jagalah hati...:)

2 Buah Fikiran:

Cik Leiya said...

Marilah kita berusaha menjaga hati yang satu ini...
(n_n)

Husna said...

sucikan hati dengan perbanyakkan
istighfar..>__<

Post a Comment

http://hotlayouts2u.com/blogger-layouts/view.php?id=L782752258