Thursday, December 8, 2011

Contohi Semalu


P.O.H.O.N S.E.M.A.L.U
Pernah lihat pohon semalu?
pohon semalu memang sukar untuk didekati. Jika tersalah langkah, pasti terluka jika terkena durinya yang tajam. Pohon semalu juga sukar diambil sebab akarnya yang mencengkam ke bumi. Tengok pula pada daunnya, belum sempat kita sentuh daun-daunnya menguncup sendirinya.



cuba perhatikan pula pada waktu senja, daun-daunnya akan kuncup semula bila matahari mula tenggelam. Itulah dia pohon semalu. Sebab itu wanita sering dikaitkan dengan pohon semalu. Wanita perlu belajar daripada sifat semalu yang sukar untuk didekati.

W.A.N.I.T.A & M.A.L.U

Kita lihat batangnya yang berduri, manusia takut untuk dekati. Jadi, sebagai wanita cukup pakaian yang menutup aurat, longgar dan tidak jarang boleh menggantikan duri-duri pada pohon semalu itu sebagai benteng untuk diri wanita agar terhindar daripada gangguan lelaki.

Wanita juga perlu contohi semalu, kuncup di waktu malam hari. Ibrahnya di sini, wanita perlu berada di rumah bila waktu malam menjelma. Wanita perlu menjaga diri dengan tidak keluar malam, sebab pada malam hari itu syaitan mula berkeliaran, mudah terjadinya kejahatan.



Duhai wanita,
hiasilah diri dengan sifat malu,
Imam Nawawi pernah berkata :
"Menurut para ulama, bahawa hakikat malu itu adalah sebuah perangai yang diciptakan agar pemiliknya meninggalkan hal-hal yang buruk dan mencegahnya agar tidak mengurangkan hak yang mesti diberikan kepada ahlinya."

Malu itu adalah sifat yang baik.Tidak rugi jika kita memiliki sifat malu. Tapi, malu perlulah bertempat dan malulah pada yang sepatutnya untuk kita malu. Untunglah orang yang ada sifat malu kerana malu itu juga adalah sebahagian daripada iman.

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud : " Sifat malu itu tidak akan mendatangkan keburukan, kecuali hanya kebaikan."

...."Malu"....
Wanita perlu ada sifat malu
sebab malu benteng buat wanita
adanya sifat malu
kita akan berfikir sebelum membuat sesuatu
kita akan terfikir
"Allah redha tak perbuatnku?"

kalau tiada sifat malu,
semua dosa senang nak buat,
depan orang pun berani buat maksiat,
hilang malu, automatik kita lupa akhirat...

Malunya Anak Nabi Syuib

Dan ketika dia(Musa) sampai di sumber air negeri Madyan, ia dapati di situ sekumpulan orang-orang lelaki sedang memberi minum (binatang ternak masing-masing), dan ia juga dapati di sebelah mereka dua perempuan yang sedang menahan(ternakan mereka berdua). Dia bertanya: “Mengapa dengan kamu berdua(menahan ternakan)”? Mereka menjawab: “Kami tidak dapat memberi minum (ternakan kami) sehingga pengembala-pengembala itu membawa balik binatang ternak masing-masing; dan bapa kami seorang yang terlalu tua umurnya.”

Maka Musa pun memberi minum kepada binatang-binatang ternak mereka, kemudian ia pergi ke tempat teduh lalu berdoa dengan berkata: “Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku sangat berhajat kepada sebarang rezeki pemberian yang Engkau berikan.”

Kemudian salah seorang dari perempuan dua beradik itu datang mendapatkannya dengan berjalan dalam keadaan tersipu-sipu sambil berkata: “Sebenarnya bapaku menjemputmu untuk membalas budimu memberi minum binatang ternak kami”.
Surah Al-Qasas ayat 23-25.



Buat wanita,
sesungguhnya cantikmu bukan untuk pujaan,
bukan jua untuk tandingan.
Hiasilah diri dengan keimanan
basahi lidahmu dengan pujian,
tundukkan pandangan dan selalulah membaca ayat-ayat suci al-Quran.

Duhai wanita,
jagalah dirimu,
jadikan malu sebagai perhiasan,
kerana di situlah darjat kemuliaanmu.

Ya Allah, kurniakanlah sifat malu kepada perempuan hari ini, sebagaimana sifat malu yang wujud pada Anak Syu’aib. Ya Allah, kurniakanlah sifat malu kepada perempuan hari ini, sebagaimana sifat malu yang wujud pada Anak Syu’aib. Ya Allah, kurniakanlah sifat malu kepada perempuan hari ini, sebagaimana sifat malu yang wujud pada Anak Syu’aib.
Aminnn.



2 Buah Fikiran:

Cik Leiya said...

Subhanallah

Pentingnya sifat malu itu kepada perempuan..

حسنى نوردين said...

Jadikan malu sbagai pakaian dlm hidup seorang wanita..:)

Post a Comment

http://hotlayouts2u.com/blogger-layouts/view.php?id=L782752258