Thursday, November 25, 2010

MoNoloG di MaLam SePi


Bismillahirrahmanirrahim...
Al-hamdulillah,aku bersyukur dengan nikmat iman dan Islam yang kau berikan padaku ketika ini
Nikmat yang manisnya tidak dapatku gambarkan
hebatnya yang tidak mampuku pamerkan
tenangnya...itu saja yang mampuku ungkapkan...

Selawat dan junjungan salam buat kekasih hatiNya dan tak lupa juga buat para sahabat,
tabi' dan tabi'en yang bersama-sama memperjuangkan Islam
yang memberikan nikmatnya buat ku hari ini..

Hebatnya mereka,kentalnya imam mereka serta teguhnya ketakwaan mereka memang sukar untukku tandingi...Subhanallah....


Pada malam yang sepi dan syahdu ini,aku ingin menyingkap kembali diari hidupku yang aku ingati kembali..Walaupun malam itu gelap tetapi tetap indah bila ditemani oleh bulan yang menerangi bumi,berserta bintang-bintang yang cantik bergemerlapan yang menghiasi alam duniawi ini..
wahhh,sungguh indah sekali..itulah kebesaran kejadian Tuhan yang amat menakjubkan sekali.

Begitulah kehidupan ku ini...Malam tidak akan bercaya tanpa bulan yang memantulkan cahayanya ke bumi.Begitulah kehidupan manusia..Tanpa cahaya iman di dadanya pasti hidupnya tersesat dalam kekelaman kegelapan. Inginkan cahaya iman bukannya boleh datang sendiri melainkan dengan kemahuan sendiri.

Terima kasih ya Allah kerana dengan bantuanmu telah keluarkan aku dari kegelapan menuju cahaya yang menerangi jalan untuk aku bermusafir di bumi ini sebagai hamba yang inginkan kebenaran.Aku mengakui memang dahulu aku hidup dalam kehinaan yang boleh juga mengundang kemurkaanMu namun hari ini dan ketika saat ini ,aku sangat menyesali semua dosa-dosa itu.Aku mengharapkan Engkau tak jemu untuk menerima taubat hambaMu,rintihan dan pengaduan sesalan ini.

Pada waktu sedang mentari membahangkan bumi,memberi keperluan kepada tumbuhan hijau di muka bumi ini,menyedarkan aku tentang keajaiban ciptaanmu.Memberi hidayah untuk ku kembali di jalanMu.Jalan yang lurus yang membawa aku ke syurgamu.Namun,layakkah aku....persoalan yang tak mampu aku ketahui jawapannya lagi kecuali di sana nanti.

Jahilnya aku dahulu sangat ku kesali..Akan ku kikisnya pada diri agar licin tanpa berbaki.Namun,ku pasti masih ada sisa yang melekat yang degil tak mau pergi...Namun akan ku cuci setiap hari dengan ilmu dan rendamkannya dengan kefahaman agar sisa-sisa tadi semua hilang dengan usaha tanpa kenal jemu dan bermujahadah dengan nafsu yang sering meronta untuk dituruti..

Saat ku mencari-cari ke mana jalan yang ingin ku tujui,kau telah hadirkan teman-teman yang sejati dalam hidupku yang kelam ini.Insan-insan yang pasti engkau kasihi,yang selalu mengajak daku untuk mencintaiMu,yang menarik daku di saat alpa dengan nikmatmu dan yang tak jemu melimpahkan ilmu kepadaku kerna kau tahu betapa ceteknya ilmuku.Terima kasih ya Allah,kerana temukan aku dengan mereka-mereka yang istiqamah menyusuri jalanmu walaupun penuh liku.Akanku doakan mereka agar bersama para syuhadaMu di akhirat kelak....Aminnn..

Ya Allah..kekalkanlah hatiku dalam keadaan begini.Keadaan yang mana menyesali segala kesilapan dan betapa hendaknya aku pada Islam sebagai matlamat dalam kehidupan...Ya Allah ku tahu betapa membuaknya hatiku di saat menulis diari ini..Cukuplah ku ungkapkan di sini..Engkaulah cinta pertamaku....

Aku sering memerhati orang-orang disekelilingku dan bertanyakan dalam diri,mengapa dahulu mereka ini begitu teguhnya pada agamaMu kini lemah dengan sedikit nikmat yang kau pamerkan di dunia ini...Tak teringinkah mereka dengan nikmat yang lebih berlipat ganda  yang kau janjikan di syurga nanti..

Jadi,dengan penuh pengharapan tetapkanlah hati-hati kami di jalanMu ya Rabbi.Teguhkanlah hati-hati kami dengan ujian yang kau berikan dan janganlah kami turuti kata syaitan yang jelas menyesatkan.............




Okeylah..haripun sudah lewat malam.Monolog pun berenti di sini.Jika dipanjangkan umur dan masih diberikan nikmat untuk menggerakkan jari-jari ini ada masa boleh diteruskan lagi...

Malam yang sudah sepi,dan ku pun mau pergi untuk merehatkan diri.Semoga esok hari dapat bangun semula untuk mengabdikan diri pada pencipta pada Tuhan yang ku cinta.Cinta yang tiada penghujungnya...


Malam yang sangat sepi tapi seronok bermonolog dalam hati sambil jari-jemari menari di atas keyboard  sambil mengikut alunan muzik yang dinyanyikan oleh Ustaz Suhaimi .Begitu Indah sungguh makna di sebalik bait-bait lirik nasyid nie..


Suhaimi-"Kias Cinta"

seandainya dunia tiada warna
tetap kan ku kagumi
indah maya alam ciptaanNya
kudratNya ku agungi

namun jalin warna zahirlah sang pelangi

menyisih mendung menambat seri
terbias semua cahaya
nyata ilham di alam mimpi
betapa ku syukuri nikmatNya
ku pasti

begitu kias cinta

hadir menghuni jiwa
menyatu sejuta rasa
kurnia penuh bermakna

tika dalam gelita

atau sepi kembara
dihadirkan rasa cinta
sisih segala duka
anugerah dariNya

hanyalah cintaNya yang amat ku harapkan

tiada lain yang jadi rayuan
namun Dia Maha Mengerti
tak mampu insan bersendiri
menempuh dugaan yang menguji
naluri

begitu kias cinta

hadir menghuni jiwa
menyatu sejuta rasa
kurnia penuh bermakna

tak akan ku persia

limpah rahmat yang Esa
bagaikan jalinan warna
yang menyulam cahaya
biasan kasihNya

moga tak diuji asyik cinta duniawi

mengharap teduh redha Ilahi
kerna segala kurnia
hadirnya hanyalah pinjaman
sungguh ku syukuri kesempatan
bahagia






Lirik lagu yang sangat puitis dan indah...
Berhiburlah sambil mendekatkan kita lagi dengan cinta pertama kita..


****
Akulah hamba yang bermusafir di bumi ini yang melangkah untuk tumpang berteduh di bawah naungan keimanan dan rimbunan ketakwaan...

                                                                                      SeNyuMaN QalBi  ^_^

0 Buah Fikiran:

Post a Comment

http://hotlayouts2u.com/blogger-layouts/view.php?id=L782752258